Dag 6. Heggen aan de Maas en weer een Via - Reisverslag uit Boxmeer, Nederland van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu Dag 6. Heggen aan de Maas en weer een Via - Reisverslag uit Boxmeer, Nederland van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu

Dag 6. Heggen aan de Maas en weer een Via

Door: Jaco

Blijf op de hoogte en volg Jaco

13 November 2021 | Nederland, Boxmeer

Ik zit nu in mijn kamer in het Karmelietenklooster in het centrum van Boxmeer.
Ik ben de enige gast.
Na een warme douche en een koffie voel ik me weer aardig fit. Straks een broodmaaltijd in m’n eentje, want met die Corona houdt men hier de Karmelieten gescheiden van de gasten. Ik ga wel straks naar t avondgebed in de kapel van de grote kloosterkerk hiernaast.

Vanochtend vroeg, nog donker, sta ik op. Het ontbijt heeft m’n gastvrouw Yvonne om 7uur klaargezet. Ik heb heerlijk geslapen.
Het regent, dus ik neem m’n tijd met het uitgebreide ontbijt.
Ik kan weg wanneer ik wil, gewoon de sleutels in de brievenbus doen; m’n gastvrouw gaat met haar kleinkinderen naar de Sinterklaasintocht in Cuijk.

Gelukkig is het droog geworden als ik op weg ga. Eerst naar het St. Agathaklooster, het door Kruisheren oudst bewoonde klooster van Nederland met een bijzondere en authentieke, prachtige kloostertuin die ik nog van vorig jaar ken. Het is hier vlakbij.
Bijna een jaar geleden zijn Hanneke en ik hier ook geweest.
Het klooster heeft een prachtige kapel (zegt men), maar het was toen dicht. Nu ook. Op m’n bellen reageert na enig wachten alleen een vrouwenstem via de intercom dat ik haar uit bed bel, “ik woon hier tijdelijk”, hoor ik haar zeggen. Verder is t klooster dicht en verlaten… Ik wens haar welterusten en loop langs de kloostermuur achter het klooster langs verder.

Mijn officiële route loopt weer over de oever vlak langs de rivier. Ik laat ‘m nu links liggen wegens de modder en glibberigheid. Ik ben hier in het land van de Maasheggen. Een bijzonder landschap, gekenmerkt door de vele heggetjes waarmee de stukjes grond langs de Maas van elkaar worden gescheiden. Het levert een mooi gezicht op.
Vorig jaar hebben we hier nog een heel stuk vlak langs de Maas gelopen. Weet je nog, Han?



Je kunt nu de bakenbomen langs de oevers goed zien.

Af en toe een beetje miezer, maar verder is 't droog weer! Met de pelgrim wordt rekening gehouden…
Het pad voert over asfalt- en modderweggetjes, grasdijk en soms toch ook maar weer langs de Maasoever zelf.



Ik kom langs het laatste varkentje van Beugen. Een standbeeld is alles wat er van het beestje rest.
Het pad draait nu meer van de Maas weg. Het is een prachtig landschap, en aan de huizen en boerderijen te zien ook aardig welvarend.
In het dorp Beugen staat een uitvergrote versie van een hoeksteen, het Mission College.

Bij een bruggetje over de Oeffeltsche Raam sta ik ineens in een soort paradijs. Schapen aan de overkant, een beeldentuin achter mij en daar tussendoor kronkelt de Raam. Wat idyllisch is het hier!



Door bossen loop ik verder, af en toe wat gedruppel, en al die gevallen bladeren en herfstkleuren zorgen voor een serene sfeer.

Ik kom bij een versierde oprit en feliciteer de 50er, die net aankwam en zich nu achter z’n auto probeert te verschuilen. Voorbode van wat m’n oudste zoon over een jaar te wachten staat.

Het wordt nu iets lichter, een letterlijk waterig zonnetje staat laag in het zuiden waar ik heen moet. Ze is als een ster boven Boxmeer en wijst me de weg.
Langs het pad zie ik een groot bord met een verhaal en plaatjes; het vertelt over de Via Valentiniana, de Romeinse weg die van boven Cuijk (misschien van Nijmegen?) naar beneden via Boxmeer naar Maastricht liep.

Zo te zien liep de Via, op de plek waar ik nu sta, over wat nu een grasdijk is. Ik besluit over de dijk te lopen ipv. mijn routekaart te volgen. Zo loop ik na 5 jaar weer in de voetsporen van de klassieken, al zullen de frisse, groene grassprietjes zich die tijd niet meer herinneren…
Toch weer een bijzondere beleving en er komen allerlei beelden van die lange Viae Romanae in Frankrijk en Italië, 5 jaar geleden, naar boven.

Via een moddertunnel onder een A-weg door kom ik uiteindelijk in Boxmeer. Ik loop om een heel groot en mooi park heen, een voormalige Kloostertuin. Aan de modder te zien wordt er nog druk aan gewerkt, alleen nú niet.

Ik duik een overdekte passage, annex winkelcentrum in en nestel me op een stil terrasje van een lunchroom.
Een biertje met frites en kroket is m’n middagmaal, want vanavond wacht weer een broodmaaltijd.
Het is heerlijk zo even te zitten en bij te komen.

Daarna naar de Karmel. In het klooster wonen Karmelieten én Karmelietessen. De orde is spiritueler dan de Franciscanen.
Het klooster staat naast de St. Petrusbasiliek, een immens gebouw, helemaal opgetrokken uit baksteen. In de oorlog grotendeels platgelegd, daarna weer opgebouwd. De vierde generatie.
Zelfs het plafond is van baksteen, het geheel is een groot omgekeerd schip.

Ik volg ook nog het avondgebed in een zijkapel, de Heilig Bloedkapel. Het is een intiem gebeuren van zang, lezen en stilte. Het gezelschap is erg klein.
Mijn gastvrouw leidt me nog door de kerk en laat me o.a. de herdenkingsplek voor Titus Brandsma zien, verlicht door een grote kaars. Ook staat er een schrijn met het Heilig Bloed.

Zo rond 1400 was er een hype van bloedrelikwieën, waarvan het gestolde bloed ineens vloeibaar werd. Er waren dan processies waar veel mensen op afkwamen. Een bron van inkomsten, middeleeuws toerisme zou je kunnen zeggen.
Zo ook in Boxmeer en in meer plaatsen die met een B beginnen: Brugge, Bergen op Zoom, Boxtel, …

Toegift
Zie hiervoor Dag 4, een opschrift in Ravenstein.
M’n oud-klasgenoot op t gym, Erik, stuurde het volgende bericht: https://www.heemkunderavenstein.nl/13-de-benauwde-burgers/
Dank hiervoor!

  • 13 November 2021 - 19:04

    Maaike:

    Dat was een natte dag , hoop heel erg voor je dat het morgen wat beter is

  • 13 November 2021 - 20:56

    Hisco:

    Ik begrijp de schuilende man goed.
    PS: Hopelijk gooit de Corona niet te veel roet in het eten qua ontmoetingen

  • 14 November 2021 - 09:58

    Saskia:

    Hej Jaco,

    Genieten!
    Ik geniet weer van je mooie (wandel)verhalen. Maar ook van de prachtige (natuur)foto's en filmpjes. Leuk ook al die onverwachte ontmoetingen, met bijbehorende verhalen.

    Het is al wat later in het seizoen, maar misschien kun je onderweg wel wat kruiden of bessen of zoiets plukken om je maaltijden op te vrolijken ;-)

    Heerlijk om zo één met de natuur te kunnen worden. Ik probeer dat hier iedere dag in het mooie Zweedse "på landet". Daarom ga ik zometeen ook maar mijn wandelschoenen aantrekken voor een lange boswandeling. Hopelijk vind ik nog wat laatste cantharellen, zodat ik die nog lekker kan opsmikkelen.

    Geniet van de komende inspirerende wandelweek!

  • 14 November 2021 - 14:37

    Cor Scholten:

    Hallo Jaco,

    Nou, nou, je gaat helemaal los.
    Leuke verhalen om te lezen.
    Misschien moet je ze gaan bundelen en publiceren.

    Ik krijg de indruk dat het ’pelgrim-gebeuren’ begint in te dalen en dat je spiritueler wordt.
    De omstandigheden zijn er ook naar: nauwelijks regen, beetje nevel in de ochtend, soms een licht zonnetje en als besluit van de dag een gezonde broodmaaltijd met als toetje een fles wijn.

    Het struinen in rivierdalen zal wel zwaar zijn. Soms kan de modder aardig ‘zuigen’ maar dat komt de conditie ten goede. En, in tegenstelling tot de vorige tocht, geen heuvels te beklimmen.

    Groet van Cor en Anke


  • 14 November 2021 - 18:07

    Hermien:

    Mooi Jaco hoe je alles zo beschrijft. Ik heb respect voor je dat je zo’n wandelavontuur aangaat. Ik zou dat allemaal niet durven zo in uppie, zou overal beren op de weg zien.
    Mooi om te lezen dat jij er zo van geniet.
    Hopelijk nog veel mooie dagen voor de boeg.
    Succes!

  • 14 November 2021 - 18:52

    Nel En Fred:

    Ha Jaco,

    We genieten weer van je beeldend reisverslag. Na terugkomst maar eens nadenken over het schrijven van een roman? Je bent nu halverwege en het is duidelijk: voor jou is het glas niet half leeg, niet half vol, maar tot de rand gevuld met optimisme. Hou dat vast!

  • 15 November 2021 - 06:35

    Maaike:

    Zo mee eens Nel en Fred !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Twee weken lang zwerf ik als pelgrim over bekende en onbekende paden in het mooie Brabantse landschap. Ons Kloosterpad leidt langs bewoonde en verlaten Brabantse kloosters. Ik overnacht in een aantal daarvan, maar ook bij particulieren die een kamer beschikbaar stellen aan een pelgrim en in een enkel hotelletje.

Actief sinds 18 Okt. 2021
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 2760

Voorgaande reizen:

08 November 2021 - 22 November 2021

Mijn voettocht langs Brabantse kloosters 2021

Landen bezocht: