Dag 1 Weer pelgrim - Reisverslag uit Heeswijk, Nederland van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu Dag 1 Weer pelgrim - Reisverslag uit Heeswijk, Nederland van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu

Dag 1 Weer pelgrim

Door: Jaco

Blijf op de hoogte en volg Jaco

08 November 2021 | Nederland, Heeswijk

Tjonge, wat een dag! Gelukkig werd ik hartelijk ontvangen in de abdij van Berne.

Waarom word je pelgrim?
Vroeger, in de Middeleeuwen was het vaak om boete te doen. En nu, ja soms ook boetedoening, maar ook om de aarde/grond onder je voeten te voelen, je vrij te voelen, de dag en de natuur intens te ervaren en om andere mensen te ontmoeten.

Gisteravond erg laat ben ik nog bezig geweest met m'n blog en ik hoop dat nu alles werkt.
Vanochtend stap ik in Den Bosch de trein uit en loop eerst naar het stadsklooster San Damiano, bij de Franciscanen. M'n eerste stempel halen, naar goed gebruik op pelgrimswegen. Praatje maken en koffie drinken waar ik wel eerst om moet vragen, want de koffie was eigenlijk alleen bestemd voor daklozen en zwervers. Maar het wordt me genereus door de dienstdoende 'deur'broeder gegund!
En toen echt op weg!

Het kloosterpad slingert zich eerst door de stad. Elke keer als ik hier ben, treft mij de sfeer van de stad, de mooie plekjes. Heerlijk is het om hier te lopen, een goed gevoel doorstroomt mij.
Vandaag wordt het ruim 20km lopen. Ik voel me fris en blij en stap voortvarend door.

Toch merk ik dat ik weer in dat pelgrimsleven moet ingroeien. De tocht naar Rome is toch al ruim 5 jaar geleden. Ik moet het opnieuw leren. Eventjes duik ik de St. Jan in, groot en hoog met prachtige ramen.
In de bieb, in een voormalig klooster, neem ik nog snel de gratis nieuwe Adriaan van Dis mee, “de wandelaar”. Ik heb 'm thuis laten liggen, alleen al die titel...
De route voert me langs verschillende gebouwen, zoals het Jheronimus Bosch Art Center en inmiddels omgevormde kloosters, door kleine straatjes en intieme pleintjes. Een kleine stadswandeling door het 'Bosche'.

Langs de Bossche Aa lopend, laat ik de stad achter me. Vrolijk, maar ook meerdere malen verkeerd lopend, leg ik extra km’s af richting Heeswijk. Mijn valkuil is, nog steeds, teveel rondkijken, teveel in gedachten...
De omgeving is afwisselend. Ik loop langs de Groot Wetering met meerdere sluizen. Het gaat ‘berg’opwaarts.
Het wordt steeds stiller, je hoort af en toe vogeltjes. De koeien in de wei... Wat is t hier rustig en mooi!
De neiging onderdrukkend in één keer door te lopen, stop ik aan de waterkant en eet een broodje. M'n verlate lunch.

Ik kom in een bos, smalle kronkelpaadjes, raak het spoor bijster, maar ontdek toch weer het juiste pad. Dan sta ik ineens vlakbij een prachtig kasteel. Een plaatje! Kasteel Heeswijk, met zo’n echte slotgracht. Helaas pas vanaf morgen te bezichtigen.
Ik moet aan de tijd denken, m’n tempo is na bijna 5 uur lopen aardig ingezakt. Ik voel m’n voeten, ik voel nog meer…

Om klokslag 5 loop ik de poort binnen van de abdij van Berne. Een vrijwilliger, de gastheer, heet mij welkom. Ik krijg de mooiste kamer, voor gasten van de abt, met TV! Even waan ik mij in een luxe hotel.
Ik krijg uitleg over het avondprogramma: eerst de vespers en daarna het eten, dat wordt dan brood. Ach, die schade halen we later wel weer in.
Ik ben uitgenodigd in de Huiskamer wat te praten en koffie en daarna abdijbier te drinken!
Klinkt allemaal goed!

De dag van morgen zal haar eigen zorgen wel hebben..

  • 08 November 2021 - 21:20

    Maaike :

    Jij beleeft en ziet altijd zo veel als je aan het lopenbent , ik hoop dat je voeten morgen wat better voelen , ik zag op het weerbericht van Holland dat in Brabant the zon s hij the morgen , dat help took altijd

  • 08 November 2021 - 21:38

    Jan:

    Ha Jaco, ik zie zonet pas dat je weer als pelgrim aan het wandelen bent. Ik heb hier maar een woord voor: GEWELDIG!
    Geweldig dat je dit doet, geweldig dat je 2 weken lang als pelgrim door het mooi Brabantse wandelt.
    Beste wens en ik ga je volgen op je blog!

  • 09 November 2021 - 00:17

    Jorn:

    Fijn dat je goed gestart bent! Goed bezig pa! X

  • 09 November 2021 - 15:59

    Roelof:

    Fijn dat je onze gast was in de Abdij van Berne, en dank voor de mooie verhalen die je met ons deelde over je eerdere pelgrimages. Alle goeds en Gods zegen toegebeden op je verdere levensweg!

  • 09 November 2021 - 16:22

    Eric Vreugde:

    Het wordt steeds stiller, af en toe vogeltjes. De koeien in de wei
    Nothing more perfect than that I love it enjoy have a great trip

  • 09 November 2021 - 21:32

    Joke En Eddy:

    Succes Jaco, we volgen je reis !
    Joke en Eddy

  • 09 November 2021 - 22:10

    Mimi En Gerard:

    Wat een mooi verslag Jaco van je eerste wandeldag wij genieten met je mee maar zijn wel minder moe Geweldig Er zijn plekjes bij die ook ons aanspreken voor morgen veel succes

  • 10 November 2021 - 05:55

    Maaike :

    Deze eerste dagen zullen vast wel moeilijk en vermoeiend zijn , als je voeten het maar houden en genieten van de natuur gaat het elke dag beter , hoe smaakt die Abdij bier , ik hoop niet al te goed

  • 10 November 2021 - 15:22

    Hermien Grootveld:

    Beste Jaco,

    Weer een nieuwe tocht voor de boeg. Geniet ervan!
    Mooie wandeling gewenst en ik volg je op je blog.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Twee weken lang zwerf ik als pelgrim over bekende en onbekende paden in het mooie Brabantse landschap. Ons Kloosterpad leidt langs bewoonde en verlaten Brabantse kloosters. Ik overnacht in een aantal daarvan, maar ook bij particulieren die een kamer beschikbaar stellen aan een pelgrim en in een enkel hotelletje.

Actief sinds 18 Okt. 2021
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 2767

Voorgaande reizen:

08 November 2021 - 22 November 2021

Mijn voettocht langs Brabantse kloosters 2021

Landen bezocht: